Back to top

Nordiska dieten

Nordiska dieten

Forskare vid Uppsala universitet har lanserat en ny version av Medelhavsdieten, anpassad för nordiska och skandinaviska förhållanden. Den nordiska dieten kan sägas vara en modifierad version av originalet från Medelhavet, och bygger på gammal nordisk matkultur och råvaror.

Det skrivs och talas fortfarande mycket om Medelhavsdieten, trots att denna diet uppstod för närmare fyrtio år sedan. Skälet till dess popularitet är förmodligen, utöver att den faktiskt fungerar för många, att det är en naturlig diet som låter oss äta av hela kostcirkeln så länge vi gör det med måtta och sunt förnuft.

Nu har forskare vid Uppsala universitet lanserat en ny version av Medelhavsdieten, anpassad för nordiska och skandinaviska förhållanden. Den nordiska dieten kan sägas vara en modifierad version av originalet från Medelhavet, och bygger på gammal nordisk matkultur och råvaror.

Enkelt uttryckt kan man säga att den nordiska dieten handlar om att äta närproducerat och efter säsong. Rotfrukter är ett stort inslag, liksom fisk och kyckling. Stort fokus ligger på sammansättningen av fetter i kosten, liksom vilka typer av kolhydrater man får i sig. När det gäller fetter har forskarna faktiskt kommit fram till att olja från raps och solrosor är precis lika bra eller till och med bättre än den sydeuropeiska olivoljan som sedan länge höjts till skyarna av en enig forskarkår. Undersökningar som gjorts har faktiskt visat att deltagare som följer den nordiska dieten får bättre kolesterolvärden och även går ned i vikt.

Den viktminskning som uppnås ska dock inte bara tillskrivas fettsammansättningen, utan har förmodligen mycket att göra med kosten som helhet. Den nordiska dieten innehåller en stor del fibrer och långsamma kolhydrater. Dessa bryts ner långsammare i kroppen än socker och andra snabba kolhydrater, vilket gör att blodsockervärdena blir jämnare samtidigt som man känner sig mätt längre på samma kaloriintag.

Just mättnadskänsla är ett återkommande tema hos utövare av den nordiska dieten. De rapporterar nämligen att de äter sig riktigt mätta vid varje måltid, trots att portionerna inte är större än tidigare. Detta beror dels på de långsamma kolhydraterna, och dels på andelen protein som är något högre i nordiska dieten än i Medelhavsdieten.

Att man känner sig mätt efter varje måltid har i flertalet studier visat sig vara mycket viktigt för hur väl man lyckas hålla sin diet. De dieter som går ut på att man minskar portionsstorlekarna och drastiskt skär ner på kaloriintaget är generellt svårare att följa än dieter som går ut på att man lägger om sin kosthållning och äter sundare. Viktminskningen går ofta lite långsammare, men i gengäld får man varaktiga resultat som är lätta att upprätthålla. Risken för så kallad ”jojobantning” minskar därmed också. Allt som allt är den nordiska dieten kanske inte revolutionerande – det handlar ju om att äta sunt och med sunt förnuft – men den är helt klart värd att testa för dig som vill må bättre och gå ner i vikt.