Back to top

LCHF-dieten

LCHF-Dieten är en diet som hjälper dig att slippa hunger och suget efter sötsaker. Man ska äta tre gånger om dagen av mat som är tillåten och exempel på tillåten mat är t.ex: Fet frukt, tex avocado, fett (riktigt smör eller bregott), fisk- och skaldjur, fågel (dvs kyckling eller kalkon), mejeriprodukter, kött, ostar. Man ska undvika t.ex kolhydrater, frukt, margarin, socker, sötad mat, tilltugg. Den sägs passa de flesta människor. Viktminskningen är långsam och anses vara en diet som man ska hålla för resten av livet.

 

LCHF

LCHF är en diet som vunnit stor popularitet under de senaste åren, inte minst tack vare ”fettdoktorn” Annika Dahlqvist som trots att hon ett flertal gånger har ifrågasatts som doktor, och till och med anmälts till Socialstyrelsen, obevekligt fortsätter sin kamp för en mer fettbaserad kosthållning. Dahlqvist hamnade bland annat i blåsväder när hon påstod att LCHF skyddar mot svininfluensa, men trots massiv kritik fortsätter både hon och LCHF att vinna mark.

LCHF står för Low Carb High Fat, eller kort och gott få kolhydrater och mycket fett på svenska. Som namnet antyder handlar det om att skära ner andelen kolhydrater i sin kost till ett minimum, och istället ersätta det förlorade kaloriintaget med fett. Fettet ska företrädesvis komma från animaliska källor som smör, grädde och fett kött, och den lilla mängd kolhydrater som ingår i kosten bör vara långsamma. LCHF delar vissa inslag med framför allt Atkinsdieten och Stenåldersdieten, men har även en del gemensamt med GI-metoden. Vad som skiljer LCHF från de andra är att inställningen till fett och kolhydrater är mer strikt: snarare än att rekommendera långsamma kolhydrater handlar LCHF om att till stor del ta bort dem från menyn.

Trots att LCHF är en relativt ung diet, åtminstone till namnet, har metoden med att äta en kolhydratfattig kost används i flera hundra år av diabetiker världen över. Få kolhydrater innebär nämligen låg utsöndring av insulin, och även lågt blodsocker. Detta passar alldeles utmärkt för diabetiker, som ju är offer för just blodsockersvängningar, men man bör även känna till att en kolhydratfattig kost kan påverka kroppen även på andra sätt.

När kroppen berövas på kolhydrater behövs andra typer av bränsle för att cellerna inte ska dö. Eftersom celler inte kan använda rent fett, så omvandlas detta till ketoner. Kroppen omvandlar fettsyror till ketoner under perioder av fasta och svält, men alltså även vid en strikt LCHF-diet. En av de ketoner som uppstår är aceton, och många som äter enligt LCHF märker att deras andedräkt luktar svagt av just aceton.

En sak som väsentligt påverkar LCHF’s effektivitet som diet är själva kaloriintaget. Många gör misstaget att tro att bara man byter ut potatismoset mot bearnaisesås och har grädde i kaffet istället för mjölk, så kommer kilona att rasa. Av just den anledningen är det också många som misslyckas med LCHF-dieter: om du får i dig fler kalorier än du förbränner så kommer du att gå upp i vikt, oavsett vad du äter.

Att börja med LCHF på egen hand är ofta dömt att misslyckas eftersom man underskattar mängden energi i fett. Om du vill prova på att äta enligt LCHF så rekommenderar vi därför bestämt att du använder kostråd från en professionell viktrådgivare som kan bedöma lämpligt energiintag för just dig. Lägg tillsammans upp en kostplan, och kombinera denna med motion och rörelse.

Kritik har även riktats mot LCHF på grund av dess förespråkande för animaliska produkter. Att äta vegetariskt ger en väsentligt lägre miljöpåverkan eftersom stora mängder energi går förlorad för varje steg i förädlingsprocessen. Många kritiker menar också att animaliskt fett kan bidra till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, även om detta samband har börjat ifrågasättas mer och mer.

 

Hoppa över kolhydraterna, ät gott och ändå gå ner i vikt med LCHF-dieten!

Har du fått lära dig att det är fettet man ska undvika? Tvärtom – det är genom att äta mycket fett och dra ner kolhydraterna till ett minimum som du går ner i viktLCHF-dieten har blivit populär snabbt samtidigt som allt fler människor upptäckter hur bra de mår av den och hur lätt det är att gå ner i vikt.

LCHF står för Low Carb/High Fat, alltså en liten andel kolhydrater och en hög andel fett. I den här boken förklaras vad LCHF är, vad skillnaden mellan GI och LCHF är och för vilka människor som LCHF-dieten passar. Författaren Ulrika Davidsson tar även upp sådant som träning och LCHF, hur ofta man bör äta och vilken mat man ska undvika.

Boken innehåller menyplaner och 100 recept för frukost, mellanmål, luncher, middagar och desserter, allt för att du ska lyckas med din viktminskning. Låt dig inspireras av de läckra recepten och fina bilderna!

Boken finns hos Bokus