Back to top

GI-dieten

Gi-dieten

GI-dieten är en välkänd metod för viktminskning och sundare hälsa, som bygger på vår kunskap kring hur kroppen reagerar på olika typer av kolhydrater. Beroende på hur snabbt de kolhydrater vi äter går ut i blodet, är kroppens reaktion nämligen mycket varierad. Detta går att utnyttja i syfte att gå ner i vikt, och det är också vad GI-dieten gör.

GI metoden bygger på vetenskap och har enkla grunder. Grunden ligger i att det inte bara är hur mycket man äter som påverkar hälsan, utan även hur ”snabb” maten är. I början blev GI bemött med blandad kritik men har under senare tid etablerat sig som en erkänd och effektiv metod. Forskare runt hela världen har i flertalet studier gett stöd åt GI metoden och dess framgångsrika effekter på viktminskning.

För att förstå GI-dieten måste man förstå sambandet mellan olika typer av kolhydrater, och kroppens hormon insulin. Det finns nämligen tre olika sorters kolhydrater: monosackarider, disackarider och polysackarider. Som namnen antyder är faktiskt alla tre olika långa varianter av kolväten, eller kort och gott socker. Skillnaden mellan dem ligger i hur långa deras kolkedjor är.

En monosackarid består av en enda kolkedja. Det gör att den snabbt bryts ner av kroppen och förs ut i blodet. Detta är vad man kallar en snabb kolhydrat, och exempel på sådana är fruktsocker och blodsocker. En disackarid består av två kolkedjor. Dessa är lite längre och tar därmed längre tid för kroppen att tillgodogöra sig, men det är fortfarande snabba kolhydrater vi talar om, bland annat mjölksocker och vårt vanliga strösocker.

Den tredje gruppen, polysackarider, består av långa kolkedjor som tar kroppen lång tid att bryta ner. Dessa går ut i blodet i ett långsamt och jämnt flöde, vilket gör att cellerna får regelbunden näring i lagom mängd. Stärkelse och cellulosa är exempel på sådana långsamma kolhydrater.

Så hur hjälper denna kunskap oss att förstå hur och varför GI-dieten fungerar? Jo, för att vetenskapen har kommit fram till att utsöndringen av hormonet insulin är starkt kopplad till vilken typ av kolhydrater vi äter, men även till hur mycket fett kroppen försöker lagra.

Alla vet att blodsockret åker bergochdalbana efter att man ätit en massa godis. Först kommer sockerkicken, när alla monosackarider går ut i blodet. I det skedet pumpar kroppen ut insulin som ska reglera sockerupptaget i kroppens celler, och se till att de inte får för mycket. Sedan kommer ”sockerkoman”, i vilken blodsockernivåerna sjunker till ännu lägre nivå än de låg på från början. Detta gör oss trötta, och eftersom vi bränt allt krut på en och samma korta stund, är vi snart hungriga igen.

Om man istället äter enligt GI, som står för Glykemiskt Index, ser man till att ge kroppen en lugnare ström av näring. Råvaror och maträtter med lågt glykemiskt index håller oss helt enkelt mättare och piggare längre. Det gör att vi inte behöver småäta för att hålla oss pigga och mätta, och i förlängningen även att vi går ner i vikt. Att GI-mat sedan är riktigt god, är bara en bonus.

Gå ner i vikt med GI

Vad är GI?

GI står för Glykemiskt Index och är ett mått på hur snabbt blodsockret stiger efter att du har ätit ett livsmedel som innehåller kolhydrater. GI handlar därför om att hitta de livsmedel som får blodsockret att åka upp och ner och byta ut dessa mot livsmedel som håller blodsockret på en jämn nivå. Många studier har visat att GI är den mest effektiva och sunda metoden för viktminskning.

Måste man då vara hungrig för att gå ner i vikt?

Det är klart man inte ska vara hungrig hela tiden. GI-metoden är mer än bara en bantningskur – det är en livsstil. Till skillnad från en del andra bantningsmetoder ligger inte kaloriberäkning i fokus. Med GI slipper du den klassiska bantningen där du går hungrig och då till sist tappar motivationen och misslyckas. GI-metoden är en sund livshållning, där du kan äta dig mätt på både god och nyttig mat och ändå gå ner i vikt.

Byt ut de snabba kolhydraterna mot…

Expressen har gjort en lista över produkter man kan använda som alternativ till de snabba kolhydraterna.

Potatis kan du byta ut mot ex.:

  • Sötpotatis
  • Kikärtor
  • Borlottibönor
  • Stora vita bönor

Pasta går bra att byta ut mot ex.:

  • Dinkelpasta
  • Proteinpasta
  • Sobanudlar
  • Shiratakinudlar
  • Quinoapasta
  • Sötpotatisnudlar

Ris ersätter du med ex. dessa:

  • Bovete
  • Belugalinser
  • Kamutvete
  • Canihuafrön

Läs mer om listan på Expressens hemsida.

GI-boxen

Nu har det kommit en ny smidig tjänst för dig som vill gå ner i vikt med GI-dieten.

GI-boxen är ett företag som gör det så enkelt för dig att det är riktigt svårt att misslyckas. Man abonnerar månadsvis på färdiglagade GI-luncher och middagar som är skapade för att få en optimal viktminskning. Bakom alla recept står GI-experten och kokboksförfattaren Ola Lauritzson.

Tanken är att maten ska räcka till lunch under alla vardagar, och till middagar måndag till torsdag. För de dagar som man själv lagar mat, får man bra receptförslag på GI-rätter som hjälper dig på vägen mot viktminskningen.

Eftersom GI-boxen är så säkra på att deras diet fungerar så har man en viktgaranti vilket innebär att går man inte ner i vikt efter fyra veckor så får man coaching via telefon och mail för att hjälpa dig att lyckas.

Daniel gick ner 20 kilo på fem månader

Expressen berättar om brandmannen Daniel som slutade äta vitt bröd, socker och chips och på det sättet gick ner 20 kilo på fem månader!

När Daniel började som brandman så fick han bättre flås och blev starkare, men han gick ändå inte ner i vikt. Då bestämde han och hans fru sig för att börja med GI-diet. Dom var helt fokuserade och rensade skafferiet på raffinerat socker, pasta, ris, potatis, godis, chips och läsk. Samtidigt började Daniel varje dag med en lågkalorivariant av proteinshake.

Genom att kombinera GI-dieten med sommarpromenader och en proteinshake om dagen så började Daniel må mycket bättre och gå ner i vikt, utan att vara en enda sekund på gymet.

GI Viktkoll

Ett erbjudande just nu är att om man anmäler sig nu till GI Viktkoll så får man boken ”Allt om GI-metoden” och tre nummer av tidningen ”Topphälsa” på köpet, detta har ett värde av c:a 400 kr, så passa på nu!